De reis naar Wenen 27 juni to 24 juli 2012

13 februari 2024 - Wenen, Oostenrijk

27 juni 2012

Wenen dag 1

Maanden lang keek Cora op internet, wat er te beleven is, ook naar het openbaar vervoer hier in Wenen. Ze heeft gezien, dat wij, voor € 14,-- per week, in Wenen kunnen reizen.

Ik heb alles voorbereid voor de verhalen, zoals de geschiedenis van Wenen. Wat we gaan doen vertel ik nu niet, want dan hoef ik het niet te schrijven. Dan kan ik gewoon de foto's op het web plaatsen en aanvullen met wat wij beleefd hebben. Ik weet zeker dat jullie zeggen: "Ze zijn daar niet geweest, dat hebben jullie uit je duim gezogen." Dat willen wij niet.

Maandag op dinsdag werd ik ziek, ik was aan de race (diarree) Cora heeft de dokter nog gebeld, ze zeiden dat het heerst. Dinsdag gingen wij naar de kapper en toen wij thuis kwamen had ik 38,3 en ging naar bed en viel in slaap. Ik werd wakker en Cora was er niet, zij was naar AH toe. Zij kwam even later thuis en voeg of ik wou eten en drinken wil hebben, ja zei ik. Even later viel ik weer in slaap.

De dag van vertrek was ik een stuk beter. Wij hebben voor de zekerheid diarree-remmers meegenomen.

Wij zijn 17.05 uur vertrokken naar Schiphol. Na het inchecken gingen wij door de douane, kregen de normale kontrole wat wij altijd hadden. Dit keer niet zo streng als naar Amerika toe. We dronken koffie bij Starbucks , daarna naar gate B06. Aangekomen zaten wij rustig te wachten. Opeens hoorden wij dat de mensen bij Gate C08 uit het vliegtuig moesten komen, op dat moment kwam er een brandweerwagen langs met sirenes, wij vroegen ons af of het vliegtuig in brand zou staan.

Kort daarna, gingen wij met de bus naar het toestel City Hopper E 190 . Onderweg was het helder en rustig vliegweer. Alleen boven Duitsland en Tsjechië was het bewolkt. Toen wij gingen dalen, was Wenen goed te zien.

Aangekomen gingen wij de koffers halen en liepen wij naar de uitgang. Geen douane te zien.

Zoeken naar de taxi, we vonden de groen gele balie, maar bij de groene moesten wij een half uur wachten en bij de gele hadden wij meteen een taxi en het kostte € 34,-- bij de ander zou het € 36,-- zijn. Aankomen bij Kate, hebben wij wat bijgepraat en dan naar bed.

Ik had mijn bril op tafel gedaan voor de veiligheid, maar ik moest nog een lamp uitzetten, want ik zag niet hoe het moest en vroeg Cora om mijn bril, ze gaf mijn bril maar een pootje bleef achter haar vinger hangen, u raad het al ............ weer stuk, maar nu aan de rechterkant, 's morgens vragen waar een brilservice is. Dit was dan het dan.

28 juni 2012

Wenen dag 2

Een slechte nacht van de warmte en moeilijk omdraaien op de slaapbank. Ik was bang dat ik Cora uit bed schopte. We waren vroeg wakker, althans het was 06.30 uur. Ik vroeg aan Cora hoe laat Kate naar het vliegveld moest. Cora ging uit bed en Kate kwam er aan en zei, ik heb een taxi gebeld. Wij vroegen aan Kate waar een brilservice was, ze zei niet ver hier vandaan. Wij moesten alleen richting de winkels lopen, welke zij op de kaart had aangegeven.

Wij namen afscheid van Kate en wensten haar en goede reis. Zij bedankte ons omdat wij op de kat passen. Toen zij vertrokken was, gingen wij ons douchen en aankleden, ook wat eten, dan opruimen , dan naar de brilleman voor een reparatie van m'n bril. De eerste die wij tegenkwamen was dicht, op het briefje stond dat hij open was. Dus wat verder lopen en de volgende was open. Ik begreep in eerste instantie dat hij niet wou repareren, maar een nieuw pootje wilde bestellen. Nee zei Cora, we zijn er klaar mee, eerst in Amerika, en nu hier. Oke zei hij: " Kom maar om 12.30 uur terug."

Wij gingen eerst boodschappen doen omdat het nog vroeg was. Wij gingen eerst naar Hofer, dit is een soort Aldi. Daarna gingen wij naar Billa een andere grote winkel.

Na het eten zijn we naar de stad gegaan met de bus. Je kon een kaartje kopen bij de chauffeur, dit was € 0,20 duurder. Cora had van Kate een maandkaart, wij stapten de bus in en vroegen een kaartje, maar die had de chauffeur niet meer. Wij mochten gewoon door en als er kontrole was, zou de chauffeur zeggen dat hij geen kaartjes meer had. Dus ik reed gratis mee.

Aangekomen, ging Cora handoeken kopen, omdat Kate maar twee handdoeken had. Een verkoopster van een andere winkel vertelde ons dat wij naar een bepaalde winkel moesten. Wij gingen een winkel in die ontzettend veel kledingstof verkocht, wel badstof maar dus geen handdoeken Dus naar een andere winkel waar ze wel handdoeken verkopen. Maar ze waren wel duur. Wij kwamen bij een mand met goedkopere soorten. Wij kochten er eerst twee en we rekende had af, en bleek een stuk goedkoper dan was aangegeven. Oke, Cora kocht er vier bij.

Bij Douglas vroegen we of ze een bepaalde bodycreme hadden. De ene had het niet, maar de andere had het wel. Wij vroegen aan de verkoopster waar wij kaarten voor de bus en metro konden krijgen. Als u buiten de trap afgaat naar de Metro ziet men een automaat waar men kaartjes kan kopen voor de metro, bus en tram. Wij bedankten haar en gingen opstap. Wij kochten een kaartje en gingen naar de bus.

De bus zou pas over tien minuten vertrekken. Het was druk bij de halte, zowel door ouderen en jongeren. Toen de bus aankwam, drongen de jongeren zich naar binnen, dan konden ze zitten. Zo, ik ook niet van gisteren, ook ik drong voor en ging zitten, Cora die achter mij stond kon ook zitten. Na een tijdje vroeg ik of we de ticket niet af moesten stempelen. Weet ik niet zei Cora, en keek op de ticket, ja zei ze, jammer dan, we konden niet bij de automaat, want die stond midden in, dus pech. Nu kunnen we het kaartje voor morgen gebruiken.

Tijdens het schrijven van mijn verhaal is Cora naar Bipa gegaan om nog wat boodschappen te doen.

29 juni 2012

Wenen dag 3

Wij zijn na de koffie naar de toeristen informatie gegaan. Cora en ik keken waar het was. Volgens google, was het ca. 25 minuten lopen. Cora schreef op hoe wij moesten lopen, oke daar gingen we dan. Wij moesten de Argentinastrasse in, na 210 mtr. linksaf de Kärtnergasse in, na 450 mtr. links de trap op, dan rechtdoor. Helaas, de Kärtnergasse hebben wij niet gevonden, dus even vragen. Een mijnheer stuurde ons via de Karlplatz, het was een mooie route. We kwamen wel bij de toeristen informatie aan, alleen was het geen 25 minuten, maar gauw 45 minuten. Wij liepen, dit met 28 graden Celsius. Lekker, warm hé.

Wij wilden naar een huishoudwinkel gaan maar de deskmedewerkster stuurde ons naar een meubelzaak. Op de terugweg gebruikten wij de ticket die wij gisteren niet gebruikt hadden. Oke, we stapten in de metro en wij moesten de eerste halte er uit en verder met de tram. Met de tram moesten wij de derde halte er uit en daar met de bus 13A verder en dan de eerste halte uit. Al met al duurde de reis maar ca. 15 minuten.

Thuis gekomen hebben we koffie gedronken en gekeken waar we goedkope winkels kunnen vinden zoals de Lidl. Die vonden wij. In de omgeving van ca 2,5 km waren al stuk of 6, misschien waren er meer. Nu wij gingen daarna boodschappen doen bij de Spar. Daar moesten we gehakt hebben, rundvleesgehakt en dat hebben ze vers gemalen. Op weg naar huis zagen wij een tabakszaak, nee, niet voor sigaretten of andere rookwaren, maar maandvervoerskaarten te kopen. Dit is veel goedkoper dan de losse kaarten. We hoorden hier dat als men een kaart koopt van € 2,--, dit maar één uur geldig is in één richting en je mag ook niet overstappen. Goed dat weten, wij hebben dus weer voor de tweede keer zwart gereden.......

Nu Cora ging koken en ze moest in ander pan over gieten omdat ze geen bij behorende deksel. Dus hielp ik haar even. Nu we gaan eten nu tot morgen.

Oja, tijdens het schrijven was er muziek van Strauss op de radio 4 en later op classic fm

30 juni 2012

Wenen 4

Cora was vroeg op en ik kwam om ca. 06.15 uur uit bed. Wij hebben de hele woning schoongemaakt, nou ja helemaal, je kunt beter zeggen zo goed als. De kattenharen vlogen om je oren. In de eerste instantie zouden wij vroeg boodschappen doen, maar het werd toch haasten. Wij gingen pas om 12.00 uur naar een museum toe. Alleen wisten wij niet hoe wij moesten gaan. Wij gingen eerst terug in de tijd van de Romeinen. Want ze hebben hier heel wat uit de Romeinse tijd opgegraven. Zo gingen wij de naar een museum waar voorwerpen en fundamenten waren te zien van een badhuis, die al vloerverwarming hadden. Zij lieten zien hoe zij op grote afstand water vervoerden.

Als ik het goed gezien heb bouwden zij een aquaduc voor het vervoer van water, zij bouwden tot een bepaalde hoogte en door stuwing werd het water omhoog geduwd en dat werd in watertorens opgevangen. Van hier uit gaat het verder naar de huizen. Het vuile water word via een stenen goot naar de rivier geleid. De vloerverwarming gaat zo, het water wordt opgevangen in een basin en word opgewarmd . Als het water heet genoeg is word een schuif geopend en het hete water stroomt dan door goten terug naar het basin. O ja, je mocht ook een vaas in elkaar puzzelen of een schaal, wij kregen een schaal die niet in orde was.

Zo, toen gingen wij naar een musuem, waar wij gehaasten, is het tijd   . Zo nu raden julie het al het is ............................... een klokkenmuseum. Wat waren ze prachtig en oooooo wat waren ze ook oud en/of nieuw. Er waren schilderijen met klokken, wat waren die prachtig. Hierna zijn we gegaan naar een prachtige kerk. Zo, nu de foto's verkleinen en plaatsen op het web. O ja, dat ben ik vergeten te vertellen, wij hebben een Tjechische man naar het station begeleid.

IMG_0697IMG_0698IMG_0699IMG_0703IMG_0705IMG_0706IMG_0707IMG_0708IMG_0711IMG_0713IMG_0714IMG_0717IMG_0718IMG_0720

IMG_0724

Vertaal: Diefes 1710 - 1714.  Johann Bernhard Fischer Von Erlach. Gebouwd als Boheems Oostenrijkse hofkanselarij en tussen 1752 en 1754 uitgebreid volgens de plannen van Matthias Gerl, is gebouwd sinds  de bouw de zetel van de hoogste staatsaotoriteiten.

Het gebouw werd op 12 maart 1945 ernstig beschadigd door een bom en werd 1946 - 1951 in zijn mooie oude vorm hersteld door het Ferderale  Ministerie van en Handel Wederopbouw.  Deze doorgang werd aangelegd om de verkeersopstopping op de Wipplingerstrasse te verlichten

IMG_0722IMG_0721IMG_0726IMG_0728

IMG_0731

vertaald:

Dressoir staande klok rond 1840 penduleklok rond1840 Alois Schenk, Wenen. Ul nr. 99

IMG_0732

IMG_0734

vertaald:

Grootvadereklok, begin 19e eeuw. J. Hartmann. Ui nr.399

IMG_0735IMG_0738IMG_0740 vloer staande klok circa 1860. Wenen ? Ul nr. 3063 IMG_0746 IMG_0748IMG_0749IMG_0750IMG_0752IMG_0753IMG_0755IMG_0756IMG_0757IMG_0758IMG_0760IMG_0759

01 juli 2012

Wenen 5

Gisteren hebben wij kaarten gekocht voor een concert van Mozart en Straus. Het is te vergelijken met een nieuwjaarsconcert. Maar dan niet z'n mooie zaal en ook niet zo duur. Wenen is een muziekstad waar vele concerten gegeven worden.

Wie is Mozart: Wolfgang Amadeus Mozart, zijn doopnaam is Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart. Hij is geboren op 27 januari 1756 en gestorven op 5 december 1791. Hij was een productieve en invloedrijke componist van het klassieke tijdperk . Hij componeerde meer dan 600 werken , velen erkend als hoogtepunten van de symfonische, concertante, kamer, opera- en koor muziek. Hij is een van de meest duurzame, populaire klassieke componisten.

Mozart was hoogbegaaft, al op jonge leeftijd kwam dat tot uiting. Al op zeer jonge leeftijd speelde hij piano en viool, hij componeerde al vanaf zijn 5e jaar. Hij maakte en speelde vooral voor de Europese royalty. Op 17 jarige leeftijd werd hij in Salzburg aangesteld als rechtbankmuzikant. Hij was onrustig en reisde op zoek naar een betere positie en altijd overvloedig componeren. Tijdens een bezoek aan Wenen in 1781, werd hij ontslagen uit zijn Salzburg-positie. Hij koos voor een verblijf in Wenen, waar hij beroemd is geworden, maar had weinig financiële zekerheid. Tijdens zijn laatste jaren in Wenen componeerde hij veel van zijn bekendste symfonieën, concerten en opera's, en delen van het Requiem die grotendeels onvoltooid waren op het moment van zijn dood. De omstandigheden van zijn vroege overlijden zijn veel gemythologiseerd. Hij werd overleefd door zijn vrouw Constanze en twee zoons. Zo, tot zo ver, wie meer wil lezen kan hier terecht.

Strauss: Johann Baptist Strauss sr. (geboren in Leopoldstadt bij Wenen, 14 maart 1804 - gestorven in Wenen, 25 september 1849) was een Oostenrijks dirigent en componist. Zijn vader was herbergier. Strauss begon zijn muzikale carrière bij het orkest van Ignaz Michaël Palmer. Toen hij 15 was, mocht hij meespelen in het orkest van de in Wenen in die tijd zeer populaire Joseph Lanner. Deze had zoveel succes dat hij vanwege zijn vele optredens zich verplicht zag om zijn orkest in tweeën te splitsen. Johann kreeg de opdracht om het tweede orkest te dirigeren.

Beide sterke karakters kwamen al vlug in botsing, en Johann trok weg, om een eigen dansorkest op te richten. Vanaf 1833 trad hij hiermee ook in het buitenland op. In 1835 werd hij "Hofballmusikdirektor".

Zijn beroemdste werk is ongetwijfeld de "Radetzkymars", die hij schreef ter ere van de 82-jarige generaal Josef Radetzky, die in Italië grote militaire successen boekte. Daar deze generaal een republikein was, ontstond er zulke deining dat Johann Strauss zelfs een tijdlang Wenen ontvlucht is.

Johann Strauss had drie zonen, die zelf ook componist werden: Johann (de Walskoning), Josef en Eduard.

Van de in totaal 251 composities die hij geschreven heeft, zijn er 152 in de vorm van walsen en 18 marsen.

Deze zouden gepeeld worden: DON GIOVANNI, DIE ZAUBERFLÖTE, LE NOZZE DI FIGARO, DIE FLEDERMAUS, WIENER BLUT, DIE LUSTIGE WITWE, EINE KLEINE NACHTMUSIK, DONAUWALZER, HAYNDIN TROMPETENKONZERT, RADETZKY MARSCH

Jammer dat dit niet werd gespeeld, er was een ander programma. Het was wel mooi, ik heb wel genoten. Toch voel ik mij bedrogen. Op de folder was de zaal veel mooier. De opzet van Andre Rieu is veel beter, dat is alleen duurder. Dus niet klagen voor dat geld

In dit gebouw werd het gegeven. Dit is Beethoven aan het BeethovenpleinIn dit gebouw werd het concert gegeven. Het gebouw op het Beethoven Plein was ontworpen door Friedrich Schmidt, de architect die ook de St.Stephansdom en het Raadhuis heeft ontworpen. De neo-gotische prachtige imperialzaal bestempeld door de indrukwekkende architectuur en akoestische schijnbaar onovertroffen geluidservaring. Stadspark en omgeving:

Zo, we waren om deze tijd hier Johan Strauss Dit is afwatering, als in bergen het sneeuw smelt
Dit is de omgeving die een keer op de TV geweest bij Nieuwjaarsconcert

IMG_0007IMG_0008IMG_0001 O, wij waren om die tijdIMG_0003IMG_0006 afwatering syteem, voor als het sneeuw  gaat smelten in de bergenIMG_0009 Dit is de omgeving die een keer op de TV geweest bij NieuwjaarsconcertIMG_0010IMG_0011ingang van de stadsparkIMG_0013IMG_0014IMG_0018IMG_0019IMG_0020IMG_0023IMG_0044IMG_0048IMG_0048IMG_0051IMG_0053IMG_0055 Dit is de omgeving die een keer op de TV geweest bij Nieuwjaarsconcert, dan bij avand

Bij het maken van de foto's heb ik gezien dat je je beeld dichterbij kan halen zonder flits, Alleen moet je heel stil staan of zitten en je hebt kans op over of onderbelichting. Kijk maar naar de zangers

2 juli 2012

Wenen 6

Vandaag houden wij ons rustig, dit vanwege de hittegolf. De kleur die ik gebruik geeft het al aan, warm tot zeer warm. Vanmorgen heb ik de verhalen van gisteren afgemaakt. Na het middageten gaan wij naar de Alte Donau om te kijken waar het feest (Mid sommer) zal worden gehouden. Ik zeg middageten maar eigenlijk is het een voorafje voor het avondeten. Het is nl. 14.10 uur. We gaan eerst met de metro 1, metro 3 en metro 6 naar de Altte Donau. Ik ben benieuwd hoe blauw het is. Ik zal foto's maken van de omgeving en van de Donau.

Aangekomen bij de Alte Donau gingen we naar een restaurant ......, wij bestelden daar milkshake, dat was niet om drinken. Het was wel gemaakt van verse vruchten, met gemalen waterijs en met een beetje melk. We moesten wel lang wachten voordat wij geholpen werden. Als ze komen nemen ze meteen de menukaart mee. Wij vroegen eerst om de Milkshake. We vroegen aan een ober of er midden in julie, een feest is. Hij ontkende het en hij zei ook dat alle feesten afgelopen waren. Oke, wij wilden betalen met een creditkaart betalen, maar die nemen ze niet aan en zelfs de bank pinpas niet. We konden alleen met gepast geld betalen.

Bij het naar huis gaan gingen we eerst bij een gasthaus informeren. Die zeiden meteen dat er een lichtfeest zou zijn op 14 Juli. We hebben alvast een tafeltje voor 2 personen besteld voor 18.00 uur. We moeten nog wel even per email vragen of het nog doorgaat, dit vanweg het weer. Deze bediening was zeer goed ze hielpen ons na tevredenheid.

Zo nu een paar foto's plaatsen en dan kunnen jullie zien of de Donau echt blauw is of niet.

IMG_0067IMG_0066IMG_0065IMG_0064IMG_0063 de buurvrouw zwaan, helaas niet meer onder onsIMG_0062IMG_0061 je zeit het niet blauw, wel rijk aan vis IMG_0060

3 juli 2012

Bratislava

Wij zijn vandaag laat opgestaan omdat de nacht zeer warm was. Veel te warm om te slapen. Wij zouden naar Bratislava gaan maar we waren net 2 minuten te laat, dat was niet erg maar nu moesten we een uur wachten. We moesten wel uit de zon zitten. In de trein was het net zo warm als buiten in de schaduw, ondanks dat de ramen open waren. Onderweg konden wij niet veel foto's maken, want wij gingen door industriegebieden of er stonden schuttingen in de weg.

Aangekomen in Bratislava namen wij de de bus naar de stad bij de tweede halte moesten wij er uit, ja wij konden ook wel lopen , maar het was veel te warm. We vroegen aan een taxichaufeur de weg naar het centrum. Hij zei dat hij ons wel wilde brengen naar alle bezienswaardigheden voor € 50,-- de hele dag. Maar wij zeiden, dat doen we een andere keer wel. Hij gaf ons zijn visitekaart en zei: bel mij maar, waar je ook staat.

Dus namen wij afscheid en gingen we eerst wat drinken.

Dan liepen wij verder op zoek naar een VVV en een kerk. De kerk vonden wij wel maar mochten die niet van binnen kijken. Dus terug naar de stad en we hebben daar schnitzel en wat salade gegeten. Wij werden door een net geklede vrouw geholpen maar haar collega die zag er niet zo netjes uit, ik heb een foto van haar gemaakt. Beoordeel zelf maar.

We hebben nog wat gekocht in een winkelcentrum. Het was een zeer goedkope winkel. Nou, ik weet niets meer.

IMG_0071 Een kerk waar we niet in mochtenIMG_0073IMG_0074 de poort, maar ziet het nietIMG_0075

IMG_0076 Ook een kerk hier mochten hier mochten wij ook niet in

IMG_0077  Liszt

IMG_0080 de achtekant  van de poortIMG_0081 het was 42 gr celcius IMG_0082IMG_0083 paleis

IMG_0078

4 juli 2012

Vannacht weer rot geslapen, het was warm en het onweerde tot ca. 04.00 uur. Wij hebben met lijn D de stad goed verkend. Bij voorbeeld, wij zijn met de metro 1 en metro 4 naar het stadspark geweest en het bleek dat je met ca. 4 haltes was met lijn D.

We zijn met lijn D tot het eindpunt gegaan om te kijken wat er op de route was. Alles was op de route dus altijd omgereden, misschien zeggen jullie wel, wat dom. Zelfs al vraag je aan de mensen de weg, zelfs die wezen ons helemaal om. Ik heb wat foto's gemaakt onderweg.

IMG_0091 stadsverwarmingIMG_0092 weet u wat het is?IMG_0093IMG_0094 de vuilverbranding in Hundertwasser stijl en daar hoort de stadsverwaring bijIMG_0095IMG_0096 Kunst Historisch MuseumIMG_0099 Volkstheater?IMG_0100 Maria TheresiaIMG_0101 Kunst Historisch Museum ingangszijdeIMG_0103IMG_0106 Opera plein van de helden

5 juli 2012

Wij zijn  laat naar Belvedere gegaan. Ik maakte foto's van de tuin en van het paleis en zelf stiekem genomen foto's van andere dingen. Maar ja tot mijn spijt had ik geen SD kaartje in mijn toestel. Ja zeggen jullie dan en dat is je straf, want je weet dat je binnen geen foto's mag maken. Cora had pijn in haar rug, aan een dame vanontvangst of wij terug mocht komen over een uurtje en dat mocht.

Wij hebben eerst koffie gedronken. Thuis heb ik mijn SD kaarje in de camara geplaast om foto's te maken van de tuin en binnen. Nu maar hopen dat wij niet gesnapt worden, dat zou zeer vervelend zijn. Ik maakte stiekem foto's van binnen sommig zijn goed geworden de ander zijn voor de helft goed. al met al is het toch mooi geworden. Ik zal nu de foto's plaatsen, jullie zeggen anders, je klets maar wat.

IMG_0107 Het palies van Sisi BelvederIMG_0110 TuinIMG_0112IMG_0113  Stiekem genomen BelvederIMG_0114 Tuin BelvedereIMG_0115 plavond schildering IMG_0116IMG_0117IMG_0118 IMG_0119IMG_0121 stiekem genomen BelvedereIMG_0123idemIMG_0124 ontvangst hal BelvedereIMG_0125 Het hele paleis BelvedereIMG_0126tuinIMG_0127IMG_0128IMG_0129 Het palies van Sisi en tuin BelvedereIMG_0130IMG_0131IMG_0132IMG_0136IMG_0137IMG_0134IMG_0135 trap naar het ander gedeelt van het paleisIMG_0136IMG_0137

6 juli 2012

Wenen 10

Vandaag het tweede gedeelte van Belvedere. En weer geen foto's maken. Nou ja. Je vraagd je af waarom mag je geen foto's maken nou er zijn mensen die tegen de schilderijen leunen en met zweethanden de schilderen aan raakten. Dit vertelde gisteren iemand van de beveiliging. Ach je weet hoe ik ben, ik maakt foto's, die ik niet mag maken. Ik hoop dat het gelukt is en niet veel bewogen is.

Zo wij naar Carls Kirche gegaan en daar mag je foto's maken. In deze kerk zijn ze bezich met restauratie werkzaamheden, je mag ook gebruik maken van de lift om naar de skyline van Wenen te gaan je ging eeste gedeelte met de lift naar boven dan moest je nog stuk of wat trappen lopen. Toen ik op de derde verdieping aankwam om foto's te maken werd ik voorzichtiger want het ding ging heen en weer. En die trappen op nee dat doe ik niet.

Wij zijn net op tijd naar huis gegaan, want het er breekt een hevige onweersbui los, ik hoop dat het verkoeling geeft. Stel eens voor, dat ik boven foto's aan het was.

Kijk maar naar de mooie foto's die gemaakt heb op een hoogte van ca 30 mtr.

IMG_0138IMG_0139 Trapleuning met jaargetijden,  de andere kant   heb ik ook maaktIMG_0140 Dit Is Dan AprilIMG_0141 Unter Delveder de andere was ober BelvedereIMG_0143 Je mag geen foto's maken, waarom doe je het dan? Plavond schildering BelvedereIMG_0144 Plavond schilderingIMG_0145 SpiegelzaalIMG_0147 De tuin van unter BelvedereIMG_0148IMG_0150 Jammer dat het niet werktIMG_0151 De voorkant van unter BelvedereIMG_0152 De poort van unter BelvedereIMG_0154 Fontein op de Helden pleinIMG_0155 Monument op de Helden pleinIMG_0156 Kunst op de Helden pleinIMG_0158 Bekeken van uit het kunstwerkIMG_0160 IMG_0161 Aapje van een onderkende meesterIMG_0162 Carls KircheIMG_0163 voor kant KircheIMG_0164 Hoofd AltaarIMG_0165 Muurschildering, die ik op een hoogte gemaakt heb, zoals beschrevenIMG_0167IMG_0171 Hoofd AltaarIMG_0172 IMG_0174 Er is boven het altaar een gat waar je weer een muurschildering in zietIMG_0179IMG_0183 Hier is het goed te zienIMG_0186

IMG_0189

7 juli 2012

Wenen 11

Het is weer warm vandaag, 30 gr. celsius. Wij hebben het 3e deel van de Belvedere gedaan. Ik vind het jammer dat ik geen foto's kon maken want er liep steeds iemand van de bewaking mee.

Hierna eerst wat boodschappen gedaan en hier bij de kerk even op de vlooienmarkt gewandeld. Cora is vandaag naar de kapper gegaan omdat het haar niet gelijk geknipt was. Daarna zijn thuis gaan eten althans geen broodjes, maar en appel.

Na eten zijn wij naar de vlooienmarkt geweest, het was enorm groot. Als je wat geld en goed verstand hebt dan kan je antiek kopen. Ze vragen er niet meer dan € 50,-- voor. Arme mensen zoals wij hebben dat niet. Ik er geen foto's van gemaakt.

Nu wij zijn weer thuis. Vanmorgen was het nog strak blauw en nu is het net als gisteren aan het betrekken. Gisteren was er nog een vrouw getroffen door de bliksem bij de Prater. Ik zei tegen Cora, die is ingeslagen. Je hoorde een scheurend geluid en wij waren bang.

8 juli 2012

Wenen 12

Wij zijn vroeg opgestaan, omdat het warm was We zijn bezich geweest met het verkleinen van foto's voor Cora. Dan was het niet goed of was te klein enz. Na het eten hebben ons aangekleed

Daarna zijn wij naar het Paleis Schönebrunn gegaan. Het paleis waar Sisi en Frans Jozef hebben geleefd. Dit was veel en veel Mooier dan de voorgaande Paleizen. Je mocht hier ook geen foto's maken, zelfs niet stiekem. Er waren te veel mensen. Wel, heb ik van de balzaal genomen, waar het ballet gegeven wordt bij het nieuwsjaarconcert.

De plafond schildering waren bijna het zelfde als Belvedere. Ook de tuin, die is vele en veel groter, dan in Belvedere. Alleen was in Belvedere heeft meer fonteinen dan in Schönbrunn, zij hebben grotere tuin en prieelen. Het was er zo groot, dat je te paard moet gaan, om te zien of lopen als je geen haast heb, en ook niet te heet is, dan is wandelen ook niet fijn.

Want achter in de tuin kon als je dat wilde naar boven lopen. De weg gaat zigzag naar boven, en je gaat tevens een heuvel op.. Daar was een monument of zo iets te zien. Misschien kan je dat zien op de foto's.

Op de terug weg, was het erg benauwd en zwaar bewolkt, zou er onweer komen, zo leek het. We stapten de tram in en je zag in de verte al regenen. Aangekomen in de stad, stonden we te wachten op de tram, kwam er een hevige wind vlaag . Niet lang daarna begon het te regenen en te onweren. Maar Thuis gekomen, dreigde het maar het zette niet door

IMG_0199 Dit is Sisi. Ze had behoorlijk lang haar en ze was aan de lijnIMG_0200 Knap zo dat hij in de lucht blijven hangeIMG_0201 Uit de tijd van SisiIMG_0205 De Voorkant met een groot pleinIMG_0208 Dit de balzaal aan de andere kant is nog z'n gedeelte IMG_0207 Poort en pleinIMG_0209 In deze bal zaal of in Belvedere, wordt het nieuwjaars bal gegeven tijdens het concertIMG_0212 als ze op jacht gaanIMG_0213 IMG_0214IMG_0215IMG_0217IMG_0218IMG_0220 Achterkant van het paleisIMG_0233IMG_0235IMG_0236IMG_0242IMG_0246IMG_0222IMG_0223 Dit zijn leeringen van een muziekschool en ze speelden muziek uit die tijdIMG_0227 De jongste groep met tommels en picalo'sIMG_0233 Achtertuin met fonteinIMG_0235 Achtertuin met het PaleisIMG_0236 FonteinIMG_0242IMG_0246

9 juli 2012

Vannacht had het geonweerd, dat was rond de klok van 2. Cora maakte mij wakker omdat ze bang was dat de bliksem door het raam naar binnen kon, dus moest ik het raam dichtmaken. Ondanks de regen koelde het wat af, maar later op de dag werd het weer warm, maar niet zo warm als de afgelopen dagen, het is nu 28 gr celsius.

Vandaag zijn wij naar het parlement gegaan. Hier mocht je ............................wel foto's maken jammer dat het niet stiekem hoeft te doen. Ik wist niet dat Oosterijk zo groot was. Ze vormden met Hongarije, een stuk van Roemeniė, een stuk met Slowakije enz.

IMG_0251 Dubbele monargie Ootenrijk-Hongarijė

Zij vormden toendertijd al één groot rijk. De Republiek Duits-Oostenrijk (Duits: Republik Deutschösterreich) was van de opvolger van het Oostenrijkse deel van Oostenrijk-Hongarije en de voorloper van de Republiek Oostenrijk.

In de tweede wereld oorlog:

Groot-Duitse Rijk (Duits: Großdeutsches Reich) was van de officiėle naam van Duitsland, dat tevoren sinds 1871 Duitse Rijk had geheten. Dit artikel behandelt slechts de terminologische en territoriale aspecten van het Groot-Duitse Rijk. De term Groot-Duitse Rijk verwees naar de historische groot-Duitse richting, die tot doel had alle Duitstaligen in één staat te verenigen. Adolf Hitler verstond hier ook de annexatie van verschillende met name Slavische gebieden en verdrijving van de niet-Duitse bevolking onder. Door een niet-gepubliceerde verordening van de rijksminister en hoofd van de rijkskanselarij Hans Heinrich Lammers heette het Duitse Rijk sinds 26 juni 1943 formeel Groot-Duitse Rijk. De term wordt ook voor de periode daarvóór gebruikt om het Duitse Rijk met geannexeerde gebieden aan te duiden. De gebieden van 'der Anschluss' waren Oostenrijk en Bohemen, Moraviė en Sudetenland, dus Tsjechoslowakije zonder Slowakije (Duits protectoraat), Teschen (geannexeerd door Polen) en Roetheniė (ingenomen door Hongarije).

Na de oorlog werd Oostenrijk verdeel: Oostenrijk, de Donau- und Alpengaue van het Derde Rijk, werd na de Tweede Wereldoorlog van 1945 tot 1955 bezet door de vier geallieerde mogendheden. Het land werd opgedeeld in vier bezettingszones. De bezettingszones en het gemeenschappelijk bestuur van de stad Wenen werden op 4 juli 1945 vastgesteld. De globale verdeling had echter al eerder, bij het Verdrag van Moskou van 30 oktober 1943, plaatsgevonden. Op dit verdrag werden enkele wijzigingen aangebracht, toen Frankrijk als vierde bezettingsmacht werd toegevoegd. Waarschijnlijk is de verdeling van Oostenrijk al bij de Wehrmacht en de SS bekend geweest, aangezien al in januari 1945 talrijke nazi's zich in de later door de Amerikanen bezette Salzkammergut vestigden. Zo die is een stukje geschiedenis van Oostenrijk.

Het Parlemants gebouw: Het Parlementsgebouw in Wenen is een gebouw aan de Ringstraße waarin beide kamers van het Oostenrijkse parlement hun zetel hebben. Het neoclassicistische gebouw is gebouwd in de periode 1874-1884 en diende oorspronkelijk als parlementsgebouw van de Reichsrat, het parlement van het Oostenrijkse deel van Oostenrijk-Hongarije. Architect Theophil von Hansen liet zich inspireren door het Atheense Zappeion. Men koos voor een gebouw in Griekse stijl aangezien Griekenland de bakermat van de democratie is. Voor het gebouw, bij de oprit, staat een grote fontein met een beeld van Pallas Athena. In 1945 werd het getroffen door 3 granaten. Het rechter gedeelte is getroffen en het linkse gedeelte niet. De mammeren pilaren werden in die tijd door dertig paarden vervoerd zij moesten uit Roemeniė komen. De pilaren wogen 3 olifanten of zestien middelklasse auto's. Nu ik weet niets meer, kijk maar de foto's.

Wij zouden naar een concert gaan maar we konden het muziek huis niet vinden evenzo de minarett Kerk. Ach niet getreurd wij hebben nieuwe dingen ontdekt. Ik heb foto's van gemaakt. Onder weg naar huis kregen wij een klein buitje.

IMG_0248 Het ParlementIMG_0249IMG_0250 maquetteIMG_0252IMG_0253 De oorspronkelijke ingaanIMG_0254 met Griekse Goden IMG_0255IMG_0256IMG_0258IMG_0259IMG_0261IMG_0271IMG_0272IMG_0273IMG_0275IMG_0285IMG_0287

IMG_0294

10 juli 2012

Wenen 14

Vandaag zijn we laat opgestaan. Het blijft warm, het word 29 gr. Celsius. Ik heb de kattebak verschoond, maar wat is dat vervelend het plastic met een soort luier, is stuk gegaan. Kate zei het al, als je verkeerd doet dan heb je een probleem, nou dat had ik. Wat een stank. Ik heb het met zeep helemaal schoon gemaakt. Het bad gedesinfecteerd met bleek. Ik hoop nu dat het goed gedaan is, want je snapt het al.

Ik weet niet wat we gaan doen. Of maken het tweede deel af van Sisi of we doen wat anders. Ik denk dat we het tweede deel gaan doen. Je hoort het wel wat we gaan doen.

Nu, wij hebben het tweede en de derde deel van Sisi gedaan. Eerst wat wij gedaan hebben was het zilverwerk en ander dingen die Sisi gebruikte bekeken. Wat opgevallen is dat je hier foto's mocht maken van al het moois. In het keizerlijke appartement mocht je geen foto's maken en dat vind ik jammer. Maar tot mijn verbazing stonden er toch een paar foto's op, ik weet niet hoe dat gekomen is. Je kon geen foto's maken want de supposten stonden overal.

Sisi:

Ze is geboren in 1n München, 24 december 1837. Was hertogin in Beieren en prinses van Beieren uit het Huis Wittelsbach en later door haar huwelijk met keizer Frans Jozef werd ze Keizerin van Oostenrijk en vanaf 8 juni 1867 tevens koningin van Hongarije.

Ze is algemeen bekend onder haar bijnaam Sisi, zoals haar familie haar noemde. Met deze naam ondertekende ze ook haar brieven naar intimiti. In de titel van de losjes op haar leven gebaseerde filmtrilogie en animatieserie werd de bijnaam als Sissi geschreven, waardoor ook die naam wijdverbreid is.

Sisi is tragisch om het leven gekomen in Genève. Op 10 september 1898 werd Elisabeth vermoord door de Italiaanse anarchist Luigi Lucheni, die haar met een geslepen vijl heeft doodgestoken.

Lucheni had aanvankelijk de hertog van Orléans willen vermoorden, maar de hertog was niet in Genève en Luigi had niet genoeg geld om naar Italië te reizen. Een krant had melding gemaakt van de aankomst van 'gravin Hohenembs', het incognito van de keizerin, in het hotel Beau Rivage. Dit krantenbericht was Lucheni niet ontgaan. Om 13.40 uur wilde Elisabeth met de lijnboot naar Montreux terugvaren. Elisabeth en haar hofdame gravin Irma Sztáray liepen langs de kade van het Meer van Genève, op weg naar de haven waar de lijnboot klaar lag, toen Lucheni zijn kans greep. Hij liep op de dames af, keek snel onder de parasol om er zeker van te zijn dat het de keizerin was, en stompte, met in zijn hand een vijl verborgen, hard op de borst van Elisabeth.

Elisabeth viel, stond op, fatsoeneerde haar kapsel, liep vervolgens nog honderd meter naar de boot en zakte op de boot in elkaar, waar ze nog even bij kennis kwam. 'Wat is er met mij gebeurd?' waren haar laatste woorden, voordat ze weer bewusteloos raakte. Op een geïmproviseerde draagbaar werd ze naar het hotel Beau Rivage teruggebracht en daar werd de 60-jarige Elisabeth, zonder dat ze nog bij kennis was geweest, om 14.40 uur door de artsen doodverklaard. De scherpe vijl had een kleine wond in het hartzakje en het hart zelf veroorzaakt. Op de huid was niet meer dan een kleine druppel bloed te zien, maar de keizerin stierf aan de inwendige bloeding. Elisabeth werd op 17 september 1898 in de Kapuzinergruft te Wenen bijgezet. Lucheni werd tot levenslang veroordeeld, maar hing zich in 1910 met zijn eigen riem op.

IMG_0295IMG_0302 HofburgIMG_0307 Het serviesIMG_0308Het menuIMG_0309 de eetzaal geschilderdIMG_0311Nee je kunt het niet eten

IMG_0322 je moet het maar poetsen

IMG_0324

IMG_0325 Je zal het maar op moeten maken of opmaken.IMG_0326IMG_0329 Je moet het maar niet breken bij de afwas IMG_0330 Je moet deze tafel maar eens dekken, het is maar 30 mter langIMG_0331k en daarna de af wasIMG_0332kIMG_0346IMG_0352IMG_0356 Dodenmasker van Sisi.IMG_0361 De mensen mochten op audientie komen.IMG_0362 Kamer van Frans Jozef.

IMG_0364 Slaapkamer van Sisi.
 Je mocht geen foto's maken.  Hoe deze 4 foto's  op mijn camera gekomen zijn  weet ik niet

11 juli 2012

Wenen 15

Wij werden rond geleid door jonge dame die zeer enthousiast vertelde over het stadhuis van Wenen. Het stadhuis van Wenen werd gebouwd van 1872 tot 1883 en is een van de vele historische gebouwen die op dat moment werden gemaakt langs de ringweg. De gevel van het stadhuis is een uitstekend voorbeeld van een Gotische Profanbau. De buitenkant, vooral de 103.3 m hoge toren, is de traditie van Gotische Vlaamse Stadhuizen, geïnspireerd zoals het stadhuis van Brussel op de Grand-place/Grote Markt extern verbonden met de middeleeuwse traditie van stedelijke vrijheid.

De oppervlakte van het gebouw is 19.592 m², het stadhuis heeft een totale oppervlakte van 113.000 m². Het gebouw is 152 m lange en 127 m breed met 2.035 venster "hebben die ook gelapt moeten worden" en heeft 1.575 kamers. De bouw kostte omgerekend 21 miljoen euro.

Verder zijn we naar Hof mobliele museum gegaan. Daar zijn meubels en voorwerpen van verschillende Keizers en hun familieleden opgeslagen en zelfs uit de tijd rond 1900. Als je zo zit waan je je in kringloopwinkel, met het goedkoopste bedrag van ca. € 10.000,-- Ik weet niet meer te vertellen alleen dat er voorwerpen bij staan vanuit de film Sisi.

IMG_0398 rathous

IMG_0399

IMG_0401

IMG_0405 dans zzal

IMG_0409IMG_0411 puur goud wat je zietIMG_0413 trappen hal alleen voor belangrijke persoon waar ze  binnen komenIMG_0425 binnenplaatsIMG_0426 IMG_0427 plattegrond van WenenIMG_0429 zit plaatsen voor de persIMG_0434 raadskamerIMG_0435muurschilderinglinks zittend is MozartIMG_0436reisstoelen

IMG_0437 draagstoel

IMG_0438 tafelkandelaarsIMG_0439IMG_0441 WandkleedIMG_0444 de keizerlijke familieIMG_0445 een rolstoel uit die tijdIMG_0447 wieg uit de die tijdIMG_0448 SisiIMG_0450 kronenIMG_0451 Keizerlijke stoelenIMG_0454 cabinetIMG_0455 slaapkamer in HongerijeIMG_0457 een prinsesIMG_0458 hier komt men er uit of inIMG_0459IMG_0462 muziekkamerIMG_0463 muziek- met daar
achter de familiekamerIMG_0469 draagbara WCIMG_0466 kamer van Sisi  uit de filmIMG_0470 ziek bed van Sisi uit de filmIMG_0472

12- juli 2012

Wenen 16

Wij hebben het rustig aangedaan. Wij hebben onze web site's af gemaakt. Cora heeft alleen nog moeilijk heden met de foto's op haar site. Daarna hebben wij boodschappen gedaan en gegeten.

Nu een beetje geschiedenis van de Reuzenrad. Een ronde met het bekendste reuzenrad ter wereld, een meesterlijke perstatie van de ingenieurskunst uit De 19de eeuw, en het unieke uitzicht op Wenen maken van de Weense reuzenrad, al meer dan 100 jaar een karakterstiek symbool van de stad, een cultureel en architecturaal verplichte belevenis voor ieder bezoek aan Wenen.

Het rad der tijd. Het Weense reuzenrad is sinds de opening 1n 1879 met zijn in belangrijke mate zichtbare silhouet een karakterstiek bouwwerk van Wenen en het sybool van het Weense Prater. Anders dan de reuzenraden in Londen, Blackpool, Parijs en Chicago doorstond het Engelse ingenieur Walter B. Basset ter gelegenheid van de feestelijkheden van de 50ste troonjubileum van Frans Jozef 1. opgerichte bouwwerk natuurrampen en militaire confrontatie. Al gauw nadat de complete bedrijfsinstallatie en alle wagons in het jaar 1945 door brand en bommen vernield werden, begon het Weense reuzenrad - als symbool voor de heropbouw van de stad -terug te draaien.

De afmetingen zijn.

Ronde Detallen De Technische gegevens.

Totale hoogte: 64,75 mtr.

Hoogte van het asmidden: 34,20 mtr.

Diameter van her rad: 60,96 mtr.

totalegewicht va de ijzeren constructie: 30 ton

Draaisnelheid: 0,75 m/s

Aantal wagons: 15 (vóór 1945 30 stuks)

Het panorama. Geschiednis om te bezichtigen. beleef de geschiedenis van het Weense Prater in een betoverende sfeer. Enkele van de na de gloed van 1944 niet terug opgehangen wagons nodigen op een reisje en mechanische installaties bieden al aan de voetstukken van het Weense reuzenrad een unieke belevenis

Zo dit is de reuzenrad in Prater en kijk verder foto's.

IMG_0473IMG_0474IMG_0475IMG_0477 de reuzenrad in aanbouw IMG_0479IMG_0482 Cora stapt in het wagon  IMG_0484IMG_0487IMG_0492IMG_0493IMG_0497IMG_0499

IMG_0501IMG_0507IMG_0508Neeeeeeen ik wil nog nie

tIMG_0509  Miranda weet je het nog? het zijn nu moderne vliegtuigen IMG_0510

IMG_0511  Nee, Cora het is voor de kinderenIMG_0513oei, wat zijn ze hoogIMG_0516

IMG_0519IMG_0520kIMG_0504IMG_0506

13 juli 2012

Wenen 17

Vandaag vrijdag de 13e, Wij stonden op met regen.
Ach, wij maken vandaag misschien een rust dag van.
Nu, misschien is middag  het is droog.
Ik weet niet wat we gaandoen, eerst boodschappen, dan naar een museum of zo iets, nou
ik weet het niet. Ik wacht wel af.

Wij zijn naar de graven van de Keizers en andere hertogen. Ik heb ook het graf van Sisi gezien. Daarna zijn we Augustnerkirche gegaan, en naar de bibliotheek. Dat was een mooi gebouw. nu ik weet niets meer te vertellen. Ik plaats nu de foto's.

Alleen boven de 18 Om dit te kijken is het op uw eigen verantwoording

IMG_0522

Ik dacht het alleen in Almere kon want in Almere kan alles, maar wie verwacht het in Wenen.

IMG_0523IMG_0525 een kapel bij de graven van de KeizersIMG_0534IMG_0535IMG_0536  graftombe van Sisi,Frans Jozef en  gepleege zoon die zelfmoord pleegde.IMG_0537IMG_0539IMG_0540 een kerk in de buurtIMG_0542 een muurschildering in de bibiliotheekIMG_0543bibiliotheek. net als Harry PotterIMG_0544IMG_0525IMG_0534IMG_0535IMG_0555 reklame stopIMG_0546IMG_0547IMG_0549globe 30IMG_0550 de schrijvingIMG_0560 Hier is het beter te zien van de film Harry PotterIMG_0561IMG_0562IMG_0563

14 juli 2012

Wenen 18

Vandaag zijn we laat naar het Hundertwasserhaus gegaan. Ik heb daar wat foto's gemaakt. Om daar te komen was een hele reis. We gingen met lijn 0, vanaf de tramhalte moest je nog kwartier lopen. We vroegen eerst hoe we precies moesten lopen, een vrouw zei: "je loopt hier rechtdoor tot aan een rose huis en dan moet je linksaf en daarna moet je de derde straat rechts. Oke we gingen op stap en ja na een kwartier lopen was je er. Dit is maar een gedeelte van zijn werk, andere moest je zoeken in een ander gedeete van Wenen. Na het foto's maken en bezichtigen zijn we naar huis gegaan, maar eerst langs MC Donald om wat te eten, en vlug boodschappen doen. Thuisgekomen ging cora haar foto's plaatsen en ik speelde een spelletje. We zouden naar een vuurwerk gaan en gingen met tram 0 naar naar de Prater en overstappen U1. Maar dat was fout, Cora dacht dat wij naar de Alte Donau moesten. Aangekomen bij Alte Donau moesten we terug en de S bann nemen en dan de U6 naar Neue Donau. Daar aangekomen ging het feest niet door, dus bleven wij daar om wat te eten Cora een cordon bleu en ik Jägerkotelet. Na het eten moesten we natuurlijk afrekenen, dus vroeg Cora of we met een bankpas konden betalen. Jammer, het kon niet, we moesten kontant betalen, ja en dat hadden we niet, dus zeggen jullie maar of wij de afwas moeten doen. Nee, dat hoefden wij niet, wij mogen morgen (zondag) betalen, omdat de dicht bij zijnde geldautomaat een paar haltens verder rijden was. Zo thuisgekomen maakte ik dit verhaal en zal de foto's ook plaatsen. O ja, het regent nog.

IMG_0002IMG_0003IMG_0004IMG_0006IMG_0007IMG_0015IMG_0008IMG_0009IMG_0023IMG_0021

IMG_0018

15 juli 2012

Wenen 19

Vandaag zijn wij naar de Neue Donau gegaan, om onze schuld af te lossen. Meteen 2 lekkere gebakjes genomen en ik nog een kop koffie. Vanaf hier zijn wij naar het Beethovenhaus gegaan, alleen zijn wij wat verkeerd gereisd. Want als je aan een Wener vraagt dan leggen ze het zo uit dat je het wel snapt maar zeggen niet waar je uit moet stappen. Terug naar een punt dat we kennen en van daaruit is het goed gegaan. Ondanks dat hebben wij veel gezien van Wenen. Beethoven is een componist die waarscheinelijk in Bonn geboren is, dat blijkt uit zijn doopbewijs. Beethoven bekenste symfonie is nr 5,

dat werd door de geallieerden gebruikt op D Day. Dit weet ik over Beethoven. Na het bezichtigen zijn we verder gereden naar een plaats waar je mooie foto's kan maken. Bij nader inzien hebben wij onbewust zwart gereden, toch de moeite waard om die mooie foto's van ca. 800 mtr. hoogte maken. Het wordt laat dus naar huis het is nog hele trip. In de tram is het warm wij vielen bijna in slaap. Nu niets meer te vertellen dus de foto's maar plaatsen.

Jouw reactie