Gent

21 juli 2023 - Gent, België

27 april 2012

Vandaag zijn wij vroeg vertrokken uit almere (10.30 uur), het eerst stuk, heb ik gereden tot Huizen. Cora nam het stuur over, nadat wij wat gegeten en gedronken hadden. Het was druk op de weg naar Gent, bij Utrecht zaten wij al in de fille. Het reed wel door, met een gemiddelde snelheid van 50 km/h. Cora heeft gereden to net voorbij Dongen daar hebben we gegeten en gedronken, en ik nam nog een paracetamal. Ik ben nog wat grieperig. Het ging voorspoedig tot wij  afslag naar Antwerpen moesten nemen, daar kwamen we weer in de fille. En dat bleef zo totdat wij ariveerden. Onderweg moesten wij een ziekenwagen en ook een brandweer laten passeren. Tien minuten later passeerde ook de politie. Aangekomen, gingen wij eerst de sleutel halen. Dan brachten wij de bagage naar binnen. We moeten een parkeerschijf gebruiken, want je mag hier twee uur lang parkeren, en dit duur tot 19.00, dus om de twee uur de schijf verstellen en zaterdag om 09.00 uur weer gebruiken, of moest bij iemand op het erf plaatsen. Niet meer over praten, we hebben inkopen gedaan voor de warme maaltijd en de omgeving verkend. Nu wachten wij op de Mieke, want wij hebben nog wat vragen en wij moesten haar nog uitleggen, wat wij vergeten hebben. Dan gaan wij eten en dan slapen.

28 april 2012

Wij zijn vroeg op pad gegeaan en gelopen naar de stad. Volgens zeggen was het maar 35 minuten lopen. Wij konden ook met de tram gaan dat was maar twee haltens, dan zijn we pas op het station, dan is het nog nog 25 minuten lopen. Dus dachten wij laten wij maar lopen dan sparen wij twee trippen uit. Aangekomen in de stad gingen wij kijken in sommige winkels, zo kwamen wij twee winkels van boekenvoordeel tegen. Wat mij op viel dat deze winkels geen hobby spullen hadden of ik keek verkeerd. Afijn, wij gingen naar naar sint Niklaas het was een mooie kerk, daarnaar, zijn wij naar de Baaf gegaan. Morgen gaan wij naar boven want het is nu geen mooi weer. Van hieruit gingen wij naar de Sint Niklaas,dat was een juweeltje, alleen hier mochten wij geen foto's maken. Dus liepen wij door de Sint Niklaas. Wat is het hier groot, met enorme vele altaars, zelfs achter het hoofd altaar. Wat mij op viel is dat het hoofd altaar zo geplaats is dat je van de zijkanten niet kan zien. bij het hoofd altaar was een ook een koor..

IMG_0242Hoofd altaarIMG_0241KanselIMG_0243

Wij zijn ook naar benenden gegaan daar waren ook vele altaren en graven. Ook waren er vele gewanden te zijn de moier dan de ander. Jammmer dat wij geen foto's mochten maken. Op de terug weg naar buiten heb ik nog stiekum een paar foto's gemaak. Buiten gekomen waren er vele spelen te zien van de scoutings nl reklame makers. Ik heb wel te laat foto's gemaakt van wel van de om geving.

IMG_0235IMG_0236IMG_0249IMG_0250IMG_0252IMG_0262IMG_0265IMG_0267IMG_0268

In Gent waande wij dat wij door Amstedam liepen, vanwegen de trapgeveltjes. Als wij terug denken in de tijd, dan was een deel van België van Nederland, vandaar de geveltjes. Morgen, gaan wij verder met het verkennen van Gent. Ik denk dat wij met de tram gaan naar gent en niet meer lopen. Want wij waren moe. Cora had een maaltijdsoep, van de vorige dag over, dat aten wij met wat brood. Ik was zo moe en warm, want ik ben nog niet beter. Vroeg naar bed, het was nog geen 20.00, ik kon niet in slaap komen vanwege de warmte. Ik weet niet waarom, want dit is de tweede dag, wij hier slapen. komt het door de gehorigheid of door de dromen, wij sliepen niet rustig.

29 april 2012

Vandaag hebben getracht de stadswandeling te maken, maar het ging moeizaam, want het was moeilijk om juiste weg te vinden, bv, je moest van st. Antoniusstraat, naar de Acadeniester toe lopen. Maar je stond op een kruispunt, wat niet op de kaart stond, pas na 400 mtr. door te lopen, vonden wij de straat die wij moesten hebben. Maar die vonden we niet op tijd omdat de ene keer op een plein staan die niet aangegeven was. Dus nog een paar foto's gemaakt en dan naar huis. omdat we nog moe waren van gisteren waren.

IMG_0273

IMG_0274 het torenke

Ik heb ook foto van een brug gemaakt, deze werd "brug van keizerlijke genuchten" genoemd. Wat moeten wij hiervan denken. De bouwer van deze Brug is: De beeldhouwwerken zijn van Walter De Buck en tonen een aantal momenten en legenden uit het leven, van Keizer, Karel. De Gentenaren noemen ze krimbollen (= ijs op een horentje).

IMG_0273IMG_0274IMG_0278kIMG_0281IMG_0282IMG_0283

IMG_0283 ijs torentjes

Ook heb ik een foto gemaakt van een sluispoort van de stad. Deze Sluispoort genaamd Rabot was een voorbeeld van de versterkte sluispoort. Deze poort was zo strek, dat vele pogingen, van de keizer Frederik III om 40.000 soldaten langs deze weg de stad bemachten, tevergeefs waren.

IMG_0276

30 april 201Vandaag hebben we eerst naar koningin gekeken althans een gedeelte. Ik heb de verhalen van de vorige dag op het web geplaatst. Daarna zijn wij Gent in gegeaan en een rondvaard gemaakt. Over de Leie.

Het duurde 50 min. het gaat over de geschiedenis van verschilde gebouwen en havens van die ca. 1800 jaar bestonden, het water liep dan tot de deur. Nu is er een kade. Wij varen langs fabrieken, waar men vele broden per dag werden gebakken (nu, is het een hotel geworden),en waar lakens, geweven werden etc. Ook varen wij langs een kerk dat nooit is af gebouwd.

Er was ook een vis afslag waar nu verschillende plaatselijke nijverheid worden verkocht. Verder moet je de geschiedenis van Gent kennen. Hier zijn dan enkele foto's, die tijdens het varen gemaakt zijn.

IMG_0288IMG_0289

IMG_0291

hier moest je voor je bier zijn een van de huisjes aan de Graslei, het was een drukke haven gebied vol kooplieden, die hier hun goederen, aan de man brengen, de merkwaardige gebouwen zijn nog steedde trots van de stad,  zij weerspiegelen zich in de Leie en geven een levendig idee van de voorspoed en macht der gilden.

IMG_0295De burcht en de gevangenis

IMG_0294

IMG_0297k De brug van keizerlijke genuchten

IMG_0290 het kleinste huis in verband met de belasting

i mei 2012

Jammer het is nu echt het einde van een korte vacantie in Gent. Het is wel jammer dat het zo kort is geweest, want naar ons gevoel hebben wij niet alles gezien. Het is nu vroeg. Wij gaan zo rijden naar Hoevenen. Om Mylene's nieuwe huis te bewonderen, want het zou een stuk kleiner zijn, dan de oude huis. Ik ben benieuwd of het rustig is op weg naar Hoevenen, want het is van een feestdag (de dag van de arbeid.) Dus veel werkverkeer zal er niet zijn. Het was veel buitenlands vrachtwagens op de weg, verder was het rustig. Mylene heeft een leuke klein huis met een groot achtertuin. Zij vertelde, dat in de winter een koud huis was, zij had geen centrale verwarming. Verderde was een mooi huisje. Wij zijn om 17.00 uur vertrokken naar huis. Het was zeer rustig op e weg. Maar de ander kant, was het zeer druk, arme Mieke die naar huis ging, ze zat in kilometers fille. Afijn, wij hebben het zeer fijn gehad.