12 sep 2008 Miri/Yogyakarta

17 juli 2023 - Yogyakarta, Indonesië

12 Sep 2008 - Indonesië - MiriYogyakarta

Op 12 september zijn we aangekomen in KL, Miranda had een hotel geregeld in de nabijheid van het int. airport.

kl=Kuala lLumpur

de draagstoel van de sultan

Wat een hotel en wat een vorstelijk onthaal!
Na een goede nachtrust een vorstelijk ontbijtbuffet!
Eindelijk had Wim eens zijn nassie bij het ontbijt en voelde zich weer helemaal indo!
Wat een luxe voor ons eenvoudige mensen, maar wel fijn om een keer mee te maken!

Op zaterdag 13 september eindelijk een vlucht overdag maar helaas veel bewolking,
we hebben dus niet veel kunnen zien vanuit het vliegtuig.

Wij werden in Yogyakarta afgehaald door de hoteltaxi, zodra we in de auto zaten begon het behoorlijk te regenen,
welkom in Yogya!

We hebben hier een schattig hotelletje, hele lieve mensen allemaal en veel persoonlijke aandacht.
Elke dag staan er 2 flesjes water en ook al neem je wat uit de minibar het kost allemaal bijna niets!
Ook een goed American breakfast met verse sap, vers fruit, jam en ei.

Vandaag zijn we even naar het centrum gegaan o.a. naar een grote shopping-mall en de belangrijkste
straat hier in Yogya.
Sta niet stil bij de stalletjes daar, want je wordt zo meegenomen naar iedereen daar, daar heeft hij weer een oom,
daar weer een neef, je komt er gewoon niet van af!

In de shopping-mall werden we weer aangesproken door enkele "heren" die wat nederlands spraken en de laatste keer
hebben we ons toch mee laten nemen naar een "expositie" van schilderkunst op zijde en katoen, wanneer wij lieten
merken iets mooi te vinden begon hij met zijn verkooptechniek, hij begon met 50 euro, zakte al meer en toen wij
toch uiteindelijk weggingen kwam hij ons achterna en zei dat we het voor 15 euro konden krijgen,
wij hebben het niet gedaan.

Weer hebben we heerlijk gegeten hier in het hotel en gaan vanavond vroeg naar bed, want we worden
morgenochtend om 8.00 uur opgehaald door een auto met chauffeur voor een tocht naar verschillende belangrijke
bezienswaardigheden hier, dus morgenavond hopen we weer een verhaal te hebben en ook foto`s op de site te
zetten en anders doen we het de volgende ochtend.

16 september 2008.

En hier zijn we dan eindelijk weer.
Gisteren hadden we een auto met chauffeur gehuurd, een hele aardige jongen heeft ons 10 uur lang meegenomen.
Eerst gingen we naar het paleis van de sultan, helaas waren ze vergeten te zeggen dat Wim geen shirt zonder
mouwen aanmocht en waren we dan ook verplicht een nieuw shirt te kopen, de bewuste verkoper vroeg 50.000,
maar hier trapten wij niet in, 30.000 Rp vonden we wel genoeg, ook al is dat maar rond de 3 en een halve euro.

Een prachtig paleis met veel nederlandse zaken zoals o.a. lantaarnpalen, delfts blauw en glas in lood.

Daarna zijn we naar de Borobordur gereden, een prachtig momument, Wim is helemaal naar boven gelopen ( 83 treden ),
ik heb helaas nog steeds hoogtevrees en ik vond het genoeg nadat ik bij het eerste plateau was aangekomen.

Daarna voor de lunch naar het Borobodur restaurant voor een Javaans buffet, weer voor een appel en een ei gegeten.
Met zijn tweetjes voor rond de 7 euro, het is toch niet te geloven!
Wim heeft aardig wat foto`s genomen, ik hoop dat ze mooi zijn geworden en wij ze in het fotoalbum op deze
site kunnen plaatsen.

Daarna zijn we naar de Prambanan gereden, weer zo,n prachtig monument, helaas gedeeltelijk verwoest met
een aardbeving in 2006.
Wat we wel heel vervelend vinden is dat als je ergens komt om te bezichtigen er heel veel verkopers op je af komen
om toch te proberen wat aan je te slijten, altijd hoor je maar weer "meneer, mevrouw, special price".

Je moet ze letterlijk van je afslaan!
Daarna nog even naar een grote shopping-mall en toen was het inmiddels 18.00 geworden en moe maar voldaan
zijn we teruggekomen in ons hotel.

We hebben net besproken dat we met onze chauffeur morgen voor enkele uren naar plaatsen gaan waar ze
batik maken en het zilver verwerken.

Wim zal vandaag weer proberen om iets op zijn site te zetten, als dat niet lukt proberen we het in Bandoeng.
Vandaag de 17e september nog weer even met Jani onze chauffeur op stap geweest.
Hij heeft ons naar de plaats gebracht waar men Yogyazilver maakt en  ook de plaats waar het Batik wordt vervaardigd.

Allemaal heel mooi om te zien, daarna zijn we naar een straat gereden waar men allerlei produkten kon kopen die
met de hand vervaardigd werden.
Al met al een leuke dag.

dscf0060 de Sultan Van Yogya

dscf0059

dscf0051 vergaderzaaldscf0052 gamalan dscf0053een van de wachtersdscf0055dscf0057 de gids

Dit is een Box voor de kinderen. Vooral de jongens, zij krijgen speelgoed en geld om zijn de toekomste voor spellen. In de box komt geld, autotje en geld. Als een jongen de pop pakt dan is hij een sul, pakt hij de auto dan wordt hij een zaken man, pakt het geld wordt hij rijk.

dscf0050beide foto's zijn in het hotel gemaaktdscf0044

Morgen gaan we met de trein naar Bandoeng en laten we Yogja achter ons, wij noemen Yogja het Parijs van Indonesie,
vanwege het vele verkeer.

Ook kijken we er van op wat men allemaal vervoert op de bromfiets, moeder achterop, kindje ertussen,
nog een kindje voorop, het kan allemaal in Yogya!
Ook wordt complete huisraad vervoert op de bromfiets!